9.6.08

GEZİ NOTLARI 1 - BOSNA HERSEK GEZİSİ

Bilgisayarıma yayınlarım diye eklediğim Bosna gezisinden kalma (02.06.2006 tarihinden) bir kaç resimlerim var. Aslında gezi notlarımı kaybettim aklımda kaldığı kadar size yinede aktarmak istiyorum... Çektiğimiz fotoğraflarda genelde ailem ve kendim yer aldığımdan benzer fotoğrafları yardımcı sitelerden aktarmak isterim.
Bu gezinin benim için 2. en büyük güzelliği ise eşimle evlenmeye karar vermiştim orda:)
***
Başkent: Saraybosna
En büyük şehir: Saraybosna
Resmi Dil(ler): Boşnakça, Hırvatça, Sırpça
Nüfus: 4.498.976 (Temmuz 2006)
Nüfusun etnik dağılımı: Boşnak %48, Sırp %37.1, Hırvat %14.3, diğer %0.6 (2000)
Ülkeye Genel Bakış: Ülke bir bütünü oluşturan üç etnik gruba ev sahipliği yapmaktadır: Boşnaklar, Sırplar ve Hırvatlar. İngilizce'de ve daha birçok dilde etnik kimlik göz önünde tutulmadan tüm Bosna-Hersek halkına Bosnalı denir. Ancak Türkçe'de tarihten gelen yakınlıktan dolayı Bosnalı denildiği anda Boşnaklar yani Bosnalı Müslümanlar terimi kastedilir. Ayrıca ülkede Bosnalı veya Hersekli olmak da ayrı etnik kimliği vurgulamak için kullanılır. Bosnalıyım demek Müslümanım demektir. Hersekliyim demek Hırvatım demektir. Ülke yönetim açısından iki entiteye yani devletçiğe bölünmüş durumdadır. Bunlar, Bosna-Hersek Federasyonu ve Sırp Cumhuriyeti'dir. Ülkeyi, kuzey, batı ve güneyden Hırvatistan, doğudan Sırbistan,yine güneyden Karadağ çevirmekte, Adriyatik Denizi ’ne ise Neum şehrinin bulunduğu yerde yalnızca 20 km'lik (limanı olmayan) bir kıyısı bulunmaktadır. Ülkenin coğrafyası merkez ve güneyde dağlık, kuzeybatıda tepelik, kuzeydoğuda düzlük bir karakter sergiler. Devletin başkenti ve en büyük şehri Sarayova, birçok yüksek dağla çevrelenmiştir. Bu coğrafî özelliğinden dolayı şehir kış turizmine elverişlidir ve 1984 Kış Olimpiyatları'na ev sahipliği yapmıştır. Ülkenin çoğunluğunu kaplayan Bosna bölgesinde ılıman karasal iklim görülür, bu bölgede yazları sıcak, kışları kar yağışlı ve soğuktur. Ülkenin güney kıyılarındaki daha küçük Hersek bölgesinde ise tipik Akdeniz iklimi görülür. Bosna-Hersek doğal kaynaklar açısından da zengin bir görünüm arz eder. Eski Sosyalist Yugoslavya'nın altı federe cumhuriyetinden biri olan Bosna-Hersek, bağımsızlığını 1990'lı yıllardaki Yugoslavya'nın-SSCB gibi-çözüldüğü yıllarda kazanmıştır. 1992 yılında Yugoslavya'dan ayrılan Slovenya ve Hırvatistan'ın bağımsızlığını tanıyan AB ve BM, Makedonya ve Bosna-Hersek'in bağımsızlığını referandum şartına bağlamıştı. Bu nedenle 1992 yılında Bosna-Hersek'te yapılan referandumda halk bağımsızlıktan yana oy kullanınca yeni devlet kuruldu. Ancak bu devleti ülkedeki Sırplar tanımadı ve Boşnaklar ve Hırvatlara karşı savaş açtı. 1995 yılına kadar süren Bosna Savaşı'ndan sonra Dayton Barış Antlaşması imzalandı. Buna göre ülkede barışı uygulayacak uluslararası bir konsey kuruldu. Bu konsey bir Bosna-Hersek Yüksek Temsilciği kurdu. Sonuçta ülkede bulunan bu yüksek temsilcilik şu anda cumhurbaşkanını görevden alma dahil birçok yetkiyle donatılmıştır. Günümüzde gelinen noktada Bosna-Hersek'in bölünmüşlüğü devam etmektedir. Az da olsa bazı bakanlıkların (Savunma, Gümrük vb) birleştirilmesi çalışmaları sürmektedir.
Ekonomiye genel bakış: 1991 yılında Bosna-Hersek bağımsızlığını kazandığında 3,5 yıl süren savaş ülke kaynaklarının çoğunun tükenmesine neden olmuştu. 1994 yılı Ağustos ayı itibariyle Bosna-Hersek Federasyonu hükümeti başlattığı makroekonomik istikrar programı sonucunda 1995 yılında ekonomide canlanma kaydetmiş ve hiperenflasyon kontrol altına alınmıştır. Savaş sonrası Bosna-Hersek'te ulaşım yolları büyük oranda tahrip olmuştur. Yurtdışı bağlantılı tek bir demiryolu kalmamış, telekomünikasyon ve radyo-televizyon tesisleri tamamen zarar görmüştür. Eski Yugoslavya'da elektrik mühendisliği, madencilik, metal işleme, tarım ve gıda sektörlerinde faaliyet gösteren bazı büyük firmalara ev sahipliği yapmış olan Bosna-Hersek'te üretimin büyük bir kısmı kamulaştırılmış olmasına rağmen küçük ölçekli pek çok özel firma da bulunmaktadır. Ticaretin büyük bir kısmı da özel firmalar tarafından gerçekleşmiştir. Sanayi altyapısına sahip olmasına karşın Bosna-Hersek Makedonya'dan sonra eski Yugoslav devletleri arasında milli geliri en düşük ülkedir.
Savaşın başladığı köprü
Aranızda giden var mı bilemiyorum ama yazıyı takip etmenizi öneririm... Diğer yazılar sonra... Oradaki evlerin halleri, mezarlıklar...İnş. anlatmaya çalışacağım resimlerle... Bilmiyorum aranızda giden var mı? Benim hala aklımdan çıkmıyor oraları :(
Hoşçakalın...

6 yorum:

keskinli dedi ki...

gitmek isterdim dogrusu
cok merakmediyorum yugoslavya üzerinden gidiyoruz tr ye giderken ama bosnaya yolumuz düsmüyor sevgiler

karakazan dedi ki...

Herhalde icler acisidir oralar.Yayinlanirsa tv de görme sansimiz var,aksi helde yok.Merakla yeni resimlerle ve anlatimlarla bekliyorum.
selamlar.

uygarimizlahayat dedi ki...

Canımcımmmm güzel resimleri bekliyorum, eşinle orda evlenmeye karar verdiğini bilmiyordum bak, bizim Murat naptı da kandırdı acaba seni :))) Canım benim kocamannn öpüyorum seni, sevgiyle kal, kendine iyi bak...

Melek* dedi ki...

bende daha çok resim var zannediyordum:) senin için bosnanın yeri büyüktür madem:) canım benim

Safiye dedi ki...

Selamlar ben 3 sene önce bir ağustos ayında oraya gitmiştim.gerçekten bosna da savaş boşuna çıkmamış demiştim.Avrupanın ortasında mükemmel doğal güzelliklere sahip suyu bol ve çok verimli toplakları olan bir ülke.Çok sevimli.Tabi bizimle ilgilenen turizim şirketi de gerçekten çok ilgiliydi.Ben de hala unutamıyorum bosnayı yine fırsatım olsa yine giderim :)
Sevgiler...

anneminkizıyim dedi ki...

Merhabalar canim, benim burda Bosnali arkadaslarim var bazen aglayarak anlatirlar baslarindan gecenleri, gercekten cook icler acisi olaylar, yüz karasi hadiselerle sirplarin yaptiklarina akil sir ermiyor. Allahim yardim etsin. Ben danismanlik derslerinde de bosnali bayanlarla yapilan ropertajlarda okudum ve uykularim kacti, Allah kimselerin basina vermesin ve bir dahada göstermesin böyle bir savasi, sevgiler....