23.5.08

Topraktan fışkıran ‘her derde deva'lar... ve Semizotu Salatası

"İkişer - üçer içtiğiniz ilaçlar aslında bağışıklık sisteminizi hiç de olumlu etkilemiyor. Oysa neredeyse her çeşit bitkinin yetiştiği Türkiye'de, birçok şifalı ot bulabilir ve bazı rahatsızlıklarınızı doğal yollardan tedavi edebilirsiniz. Tabii ki tıbbı bir kenara atmaktan bahsetmiyoruz, ancak ufak araştırmalarla, belki de evinizin bahçesinden fışkıran bu ‘her derde deva'lardan faydalanma şansını yakalayabilirsiniz. Üstelik onları sadece içmek zorunda da değilsiniz, bazılarını afiyetle yiyebilirsiniz de!"
Diyerek, alıntı bir yazı ile başlamak istiyorum yazıma... Sanırım bu konuda kayınvalidemi örnek verebilirim. Otların çoğunu tanır ve kendi kendinin doktoru biridir çoğu durumda. Evimiz uludağın eteklerinde sayılır bu yüzden bazı otların çıktıkları zamanda ot avına çıkarlar kayınpederimle:) Hatta yeni öğrendiğim bir ot var oğul otu. Limon gibi mis gibi kokuyor. Strese iyi geliyormuş. Çay gibi içebilirmişiz. Herşeyi en ince ayrıntısına kadar değerlendiren kayınvalidem yani annem enginar yapraklarından, kiraz sapına, sinir otlarına kadar her şeyi kurutur ve saklar :) Hatta bazı önemli gördüğü otları lazım olur diye bahçemize ekti onlarda yemyeşil maşallah tutmuşlar:) Annemin bitkilerle ilgili kitabı var ordan öğrendi çoğunu... Bizde işte ucundan öğreniyoruz:)
Neyse gelelim semizotuna...Semizotunu pek sevmesemde (yemeğini vs.) salatasına bayılıyorum. Sabahları şirkette kahvaltımı yapıp, çayımı yudumlarken, bu arada çayımı içene kadar blogları dolanıyorum. Yararlarından bahsetmişti bir arkadaşımız (kim olduğunu hatırlamıyorum). Aslına bakarsanız o zaman öğrendim yararlarından bazılarını:) Yani sevdiğim için yiyordum, yararını bildiğimden değil :) Bende birkaç araştırma yaptım sizlerle paylaşmak istiyorum. Sanırım Rabbimizin bize ihsan ettiği nimetleri yerken faydasınıda öğrenmek lazım ki daha fazla tüketelim dimi:)
Şimdi semizotu ile ilgili yazımıza devam edelim...
Anayurdu Hindistan olan semizotu, tüm dünya ile ülkemizde yaygın olarak yetişmekte ve yetiştirilmektedir. Semizotugiller familyasından olan semizotu, C vitamini ve demir bakımından oldukça zengindir. Sebzeler arasında en fazla miktarda omega-3 içerdiği anlaşılmıştır. İçeriğinde kuzukulağı asidi bulunduğu için tadı mayhoştur.Semizotunun, mide ve bağırsak kanamalarında ve peklikte (kabızlık) çok faydalı olduğunu kaydeden uzmanlar, kanı temizlediğini, bol idrar söktürdüğünü, kanı, üre ve benzeri pisliklerinden temizlediğini, sinir bozukluğu ve beyin yorgunluğunu geçirdiğini, böbrekteki kum ve taşı döktüğünü bildiriyor.
Semizotunun, şeker hastalarının susuzluğunu azalttığını, şişmanlara kilo verdirdiğini belirten uzmanlar, semizotu, yeşil salata olarak yenirse faydasının fazla olduğunu ifade ediyor. Ayrıca özellikle yaz aylarında hem lezzetli hem de hafif bir mezedir.

BESİN DEĞERLERİ

100 gr. taze semizotunun besin değerleri şunlardır: 32 kalori; 2 gr. protein; 3,8 gr. karbonhidrat; 0 kolesterol; 0,4 gr. yağ; 1,4 gr. lif: 4 mgr. fosfor; 40 mgr. kalsiyum; 0,2 mgr. demir; 80 mgr. sodyum; 45 mgr. potasyum; 180 IU A vitamini; 0,04 mgr. B1 vitamini; 0,03 mgr. B2 vitamini; 0,03 mgr. B6 vitamini ve 8 mgr. C vitamini.
Tarif vermemize gerek yok aslında meze olarak yenen salatasını bilmeyenimiz yoktur belkide :) Yinede verelim :)

Malzemeler:

* 1 demet semizotu * 1 kase yoğurt * 2 diş sarımsak * 1-2 kaşık mayonez (isteğe bağlı) * Damak zevkinize göre tuz * ve salataların vazgeçilmezi zeytinyağ

Yapılışı:

* Semizotlarının ayıklayıp, yıkayıp süzelim. Yapraklarını bir kaseye alalım. (biz rast gele doğradık) * Sarımsakları ezip, yoğurta ekleyelim, mayonezi ve tuzuda ilave edip karıştıralım. Ayıkladığımız semizotu yapraklarını ilave edip tekrar karıştıralım. * Servis kasesine alıp, üzerine zeytinyağını gezdirelim.

Herkese afiyet olsun. Hepinize mutlu, bereket dolu hafta sonları dilerim. Allah'a emanet olun inşaAllah...

3 yorum:

anneminkizıyim dedi ki...

Merhaba canim,
ben de semiz otuna bayilirim ama burda bulmak cok zor, tr de cok cok yerdim, ellerine saglik, sevgiler....

uygarimizlahayat dedi ki...

CANIM BENİM BENDE DÜN YAPTIM KENDİME SEMİZ OTU SALATASI, BÖCÜKÜM YEMİYOR NE YAZIK Kİ BENDE DAHA YENİ ALIŞTIM, ELLERİNE SAĞLIK, KOCAMAN ÖPÜYORUMMMM SENİ, İNŞ. BİRGÜN GÜZEL MASANDA BULUŞMAK BİZEDE NASİP OLUR ...

karakazan dedi ki...

Canim beni kalbimden vurdun:(Ayse ablanin dedigi gibi burada nerede bulacagiz?Tr cok var ama Eu da yok hic.Gecen yil bahxceye ekmistim ama bir dal bile olmadi:(:(:(
Ama sen de güzel yapmisin hani eline saglik tatlim.:)Eline saglik.

selam ve dua ile...